פתחו מקלטים: 78% מהשוכרים ללא ממ"ד בדירה; בחיפה 94% ללא ממ"ד

נתוני הלמ"ס מסקר הוצאות משקי הבית מציגים תמונה מדהימה ועגומה באשר לרמת מיגון הדירות בישראל • ל-39.1% בלבד ממשקי הבית בישראל יש בעלות על ממ"ד

שיתוף הכתבה
חיפה. באחוז קטן להפתיע של הדירות ישנו ממ"ד (שאטרסטוק)חיפה. באחוז קטן להפתיע של הדירות ישנו ממ"ד (שאטרסטוק)

איום טילים ממשי על אזורים נרחבים בישראל? סכנות הנשקפות מכמה מרחבי גבול בו-זמנית? למרות שמתקפת טילים נרחבת אינה בגדר תחזית בלתי אפשרית, ועל אף העובדה שמדי כמה חודשים אנחנו עדים לעוד 'סבב לחימה' בדרום הכולל עשרות ומאות שיגורי טילים אל עבר ישראל, מיגון הדירות ברחבי המדינה אינו מספק, וזאת בלשון המעטה. 

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שמתפרסמים היום (ג') במסגרת סקר הוצאות משקי הבית בישראל ב-16 הערים הגדולות, שיעור הבעלות על ממ"ד בקרב משקי הבית עמד ב-2018 על 39.1% בלבד; מבין הדירות בבעלות (כלומר דירות שלא מתגוררים בהן בשכירות) רק ב-47.7% היהממ"ד; אך התמונה המפתיעה ביותר מגיעה מכיוון שוק השכירות: שם, מתברר, רק 21.7% מהדירות כללו ממ"ד – שיעור העומד על פחות מחצי לעומת הדירות בבעלות.

 

 

בחיפה – עיר אשר ניצבת בפני איום טילים ממשי מצפון ושהתמודדה עם התקפות טילים מאסיביות במהלך מלחמת לבנון השנייה – רק 5.8% מהדירות השכורות כוללות ממ"ד. באשדוד למודת המתקפות רק 14% מהדירות השכורות כוללות ממד, ובאשקלון, המותקפת גם היא מכיוון עזה, רק 23.2% מהדירות השכורות כוללות ממ"ד

 

כאשר צוללים לעומקם של הנתונים ובוחנים אותם על פי העיר שבה נמצאות הדירות, מגלים מצב חמור עוד יותר: על פי הנתונים הללו, בחיפה – עיר אשר ניצבת בפני איום טילים ממשי מצפון ושהתמודדה עם התקפות טילים מאסיביות במהלך מלחמת לבנון השנייה – רק 5.8% מהדירות השכורות כללו ממ"ד ב-2018. באשדוד למודת המתקפות רק 14% מהדירות השכורות כללו ממ"ד, ובאשקלון, המותקפת גם היא מכיוון עזה, רק 23.2% מהדירות השכורות כללו ממ"ד.

החריגה בעניין זה היא העיר בית שמש, שמציגה נתונים גבוהים מאוד בכל קטגוריה הקשורה בממ"דים. כך, שיעור הדירות השכורות בעיר שכללו ממ"ד ב-2018 עמד על 71.7%; שיעור הדירות בבעלות שיש בהן ממ"ד עמד על 73.7%; שיעור משקי הבית בעיר שבבעלותם ממ"ד עמד על 73.6%.

נראה כי מלבד בית שמש, יתר הערים הגדולות לא ערוכות למתקפת טילים אפשרית. כך, בחיפה רק 24.7% ממשקי הבית החזיקו בבעלותם ממ"ד, ובבת ים – 9.9% בלבד. בת ים מציגה את השיעור הנמוך ביותר מבין הערים הגדולות מבחינת הדירות בבעלות שיש בהן ממ"ד – 13.2% בלבד. בחיפה שיעור זה עומד על 33.3% בלבד, באשדוד 52.4% ובאשקלון 59%. בירושלים רק 11.5% מהדירות בשכירות כוללות ממ"ד, ובת ים מציגה גם בהקשר זה את הנתונים הנמוכים ביותר – 4.3% בלבד מהדירות השכורות בה כללו ממ"ד ב-2018.

הערים שבהן שיעור הממ"דים גבוה יחסית (40% ומעלה) הן ערי הדרום, באופן טבעי, אך חשוב להדגיש: למעט בית שמש, "המצטיינת הארצית", שום עיר מבין 16 הערים הגדולות לא חוצה את רף 60 האחוזים, באף אחד מהקריטריונים שהוצגו כאן

ככלל, הערים שבהן שיעור הממ"דים גבוה יחסית (40% ומעלה) הן ערי הדרום, באופן טבעי, אך חשוב להדגיש: למעט בית שמש, "המצטיינת הארצית", שום עיר מבין 16 הערים הגדולות לא חוצה את רף 60 האחוזים, באף אחד מהקריטריונים שהוצגו כאן.

נראה שאת אנשי התאחדות הקבלנים בוני הארץ הנתונים האלה לא יפתיעו במיוחד, שכן אלו התריעו כבר בתחילת ספטמבר האחרון על מחסור חמור בממ"דים בישראל, בדגש על אזור הצפון: שם, לטענת ההתאחדות, כ-800 אלף תושבים חיים בדירה ללא ממ"ד. ההתאחדות אף קישרה זאת לביטול תמ"א 38 וקראה בזמנו (עוד לפני ההחלטה הרשמית על ביטולה באוקטובר 2022) שלא לעצור את התוכנית – כדי להבטיח מיגון לכמה שיותר תושבים בישראל:


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הלשכה המרכזית לסטטיסטיקהמשקי ביתמיגון מבניםממ"דהתאחדות בוני הארץ
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...