שיכון ובינוי: "פרויקטים חדשים ופרויקטים בפיתוח בתחום האנרגיה בישראל עשויים להיעצר כליל"

החברה פרסמה את הדו"ח השנתי המסכם ל-2019 ובו, כמובן, התייחסות נרחבת להשפעת משבר הקורונה על פעילותה • "משבר הקורונה וירידת מחירי הנפט עשויים להשפיע לרעה על פעילות החברה בניגריה"

שיתוף הכתבה
בעל השליטה בשיכון ובינוי, נתי סיידוף (יח"צ)בעל השליטה בשיכון ובינוי, נתי סיידוף (יח"צ)

חברת שיכון ובינוי מפרסמת היום (א') את הדו"ח השנתי המסכם שלה ל-2019, ומתייחסת בו בהרחבה, באופן טבעי, למשבר הקורונה ולהשלכותיו על פעילותה בעתיד הקרוב. כזכור, החברה כבר הודיעה על צעד ראשון בעקבות המצב – דחיית הנפקות מתוכננות שלה ושל חברות בת. בדו"ח שמפורסם היום היא כותבת כי "התפשטות הנגיף מעוררת חוסר ודאות וחוסר יציבות גלובלי ומקומי, וחשש למיתון בפעילות הכלכלית הגלובלית והמקומית". 

פרויקטי תשתית עשויים להיעצר אם תצומצם פעילותם של גופים שמעורבותם בפעילות נדרשת; איסורים ומגבלות על טיסות, תנועה ומעבר בין מדינות עשוי לצמצם משמעותית את היכולת ליזום ולקדם פרויקטים בחו"ל"

לאחר מכן היא מפרטת לגבי השפעות עתידיות אפשריות על פעילות הקבוצה, בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, בהתאם לתחומי הפעילות שלה. כך, לגבי מגזר האנרגיה כותבת החברה כי "ייזום פרויקטים חדשים והמשך קידום פרויקטים בפיתוח בישראל עשויים להאט משמעותית ואף להיעצר כליל, אם תצומצם פעילותם של גופים שמעורבותם בפעילות נדרשת, ובהם גורמים ממשלתיים וחברות עסקיות; איסורים ומגבלות על טיסות, תנועה ומעבר בין מדינות עשוי לצמצם משמעותית את היכולת ליזום ולקדם פרויקטים בחו"ל".

באשר לקבלנות תשתיות ובנייה בארץ ובחו"ל, כותבת החברה כי "סגירת גבולות יבשתיים ואוויריים עלולה לגרום לעיכובים בהגעת ציוד וסחורות למדינות הפעילות השונות, וכן לעיכובים בשחרור הסחורות; הטלת הגבלות על הגעת עובדים ומנהלים לאתרי הפרויקט עלולה לגרום לעיכובים בביצוע הפרויקטים, עיכובים באישור חשבונות ובתשלום מצד לקוחות וכו'; הטלת סגר מלא או חלקי באילו ממדינות הפעילות עלולה להביא להקפאת עבודות בביצוע; אצל ספקים של הקבוצה עשויים להיגרם עיכובים בייצור חומרי גלם או בשליחתם, וקבלני משנה עלולים להודיע על עיכובים מצדם לאור המגבלות כאמור".

קיימת חשיפה לירידה בביקושים, לרבות בגין הקשחה אפשרית של התנאים לקבלת משכנתאות באופן שישפיע על הביקוש לדירות, שיביא לירידה בהיקפי מכירת הדירות באופן שעלול להשפיע לרעה על התזרים"

באשר לנדל"ן היזמי בארץ ובאירופה כותבת החברה כי "קיימת חשיפה לירידה בביקושים, לרבות בגין הקשחה אפשרית של התנאים לקבלת משכנתאות באופן שישפיע על הביקוש לדירות, שיביא לירידה בהיקפי מכירת הדירות באופן שעלול להשפיע לרעה על התזרים. ירידה בזמינות האשראי של בנקים ומוסדות עשויה לפגוע ביכולת לממן בנייה של פרויקטים חדשים ולרכוש מלאי קרקעות. נוסף על כך, חשופה הקבוצה להיעדרות של הון אנושי, ובכלל זה עובדים באתרי הבנייה, ולפיכך להאטת קצב הבנייה ולדחיית מועדי סיום פרויקטים.

באשר לתחום הזכיינות נכתב כי "להימשכות המצב, להסלמה בהתפשטות הנגיף או להחרפת הצעדים שנוקטות רשויות המדינה עלולות להיות השלכות על הפרויקטים הזכייניים הפעילים. יצוין כי פרויקטי תשתיות פעילים בארץ ובחו"ל הוגדרו כחיוניים ולפיכך ההשפעה עליהם עשויה להיות פחותה. בפרויקטים בהקמה עשויים לחול עיכובים בלוחות זמנים, ובמקרה שבו כוח אדם משמעותי ייעדר מאתר הפרויקט לצורכי בידוד או החלמה, עלולים להיווצר קשיים בהפעלה של פרויקט ובטיפול בתקלות בדק".

בעקבות משבר הקורונה וירידת מחירי הנפט קיים חשש כי יחול פיחות משמעותי בשער מטבע הניירה ביחס לדולר, וכן כי תחול פגיעה משמעותית בתקציב המדינה, ואלו עשויים להשפיע לרעה על פעילותה של החברה בניגריה"

בהקשר זה מתפנה החברה גם לנושא פעילותה בניגריה, שאותה היא מגדירה כ"אחת ממדינות הפעילות המרכזיות של הקבוצה בתחום קבלנות תשתית ובנייה בחו"ל. ניגריה מהווה שחקן אזורי מרכזי במערב אפריקה, עם כ-202 מיליון תושבים, המהווים כמחצית מאוכלוסיית מערב אפריקה". החברה מציינת כי ישנו חשש גם לפעילותה זו, בשל שני גורמים מרכזיים.

"בעקבות משבר הקורונה וירידת מחירי הנפט קיים חשש כי יחול פיחות משמעותי בשער מטבע הניירה ביחס לדולר, וכן כי תחול פגיעה משמעותית בתקציב המדינה, ואלו עשויים להשפיע לרעה על פעילותה של החברה בניגריה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נדל"ן מניבשיכון ובינויהרשות לניירות ערךקבלניםמשבר הקורונההנחיות לשעת חירוםפרויקטי תשתיתזכיינות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...