רק 9% מיחידות הדיור שאושרו במנהל התכנון – במחוזות ת"א וי-ם

כך בדו"ח פעילות מנהל התכנון לשנת 2019, בהתייחס ליח"ד שאושרו בוועדות המחוזיות ובוותמ"ל • הזמן הממוצע לאישור תוכנית בסמכות ועדה מחוזית התקצר ל-2.1 שנים

שיתוף הכתבה
מנכ"לית מנהל התכנון, דלית זילבר. "בטוחה שנמשיך להתקדם ולהתמודד עם האתגרים וההזדמנויות גם בעתיד" (ניב קנטור)מנכ"לית מנהל התכנון, דלית זילבר. "בטוחה שנמשיך להתקדם ולהתמודד עם האתגרים וההזדמנויות גם בעתיד" (ניב קנטור)

האם כובד המשקל במוסדות התכנון עובר אט-אט מהמרכז אל הפריפריה? בהתבוננות על נתוני הדו"ח המסכם את פעילות מנהל התכנון ב-2019, נראה שכן: על פי דו"ח זה, שיעור יחידות הדיור שאושרו על ידי הוועדות המחוזיות והוותמ"ל במחוזות תל אביב וירושלים עומד יחד על 9%. בעוד הנתון לגבי ירושלים (4%) אינו מפתיע מאוד, למרבה הצער, במחוז תל אבי במדובר על 5% בלבד – מהנתונים הנמוכים בשנים האחרונות.

רק 9% מיחידות הדיור שאושרו במנהל התכנון – במחוזות ת"א וי-םרק 9% מיחידות הדיור שאושרו במנהל התכנון – במחוזות ת"א וי-ם

לעומת זאת, המחוז המפתיע הוא מחוז הדרום, שניצב במקום השני עם 31% מכלל הדירות שאושרו עם 43,276 יחידות דיור. הראשון הוא מחוז המרכז, עם 33%. למעשה, בהסתכלות על שיעור יחידות הדיור שאושרו בפריפריה כולה, הנתון מגיע ל-58% - יותר ממחצית יחידות הדיור בכל הארץ. יש לציין כי בשנת 2017 תפסה הפריפריה נתח של 67% מכלל יחידות הדיור בפריפריה (אז הדרום אף היה הראשון בדירוג), אך ב-2018 שיעור היח"ד שאושרו בפריפריה עמד על 53% מכלל יחידות הדיור שאושרו באותה שנה.

מחוז הדרום "מככב" גם מבחינת מתחמי הדיור שהוכרזו בוותמ"ל: מבחינת יחידות הדיור מחוז זה ניצב במקום הראשון, עם 10,255 יחידות דיור. מבחינת מספר המתחמים שהוכרזו נמצא מחוז המרכז במקום הראשון, עם שמונה מתחמים (הדרום עם שבעה), אך "רק" עם 8,144 יח"ד.

רק 9% מיחידות הדיור שאושרו במנהל התכנון – במחוזות ת"א וי-םרק 9% מיחידות הדיור שאושרו במנהל התכנון – במחוזות ת"א וי-ם

בהסתכלות כוללת, בשנת 2019 טיפל מנהל התכנון בכ-5,813 תוכניות, במוסדות הארציים והמחוזיים. מדובר בירידה מסוימת לעומת 2018, אז טופלו 6,104 תוכניות. הנתון המרשים הוא מספר יחידות הדיור שאושרו – 140,608 יח"ד בוועדות המחוזיות ובוותמ"ל, מספר המהווה 133% מהיעד שהציבה הממשלה בשנה זו. במנהל התכנון מציינים כי כ-33% מיחידות הדיור שאושרו הן במחוז מרכז, וכי כ-42,500 יחידות דיור אושרו ביישובים ערביים, דרוזים וצ'רקסים, או בתוכניות שתוכננו עבור חברות אלה ביישובים מעורבים.

ירידה מתמדת בזמן הנדרש לאישור תוכנית בסמכות ועדה מחוזית; עלייה קלה בזמן הנדרש לאישור תוכנית בוותמ"ל

אחד הנתונים המעניינים ביותר בכל דו"ח שנתי מסכם מטעם גופי התכנון הוא, כמובן, משך הזמן שנדרש לאישור תוכניות – אחד מהסמלים של הבירוקרטיה בישראל, ובפרט בענף הנדל"ן הישראלי. הנתונים מטעם מנהל התכנון עשויים לנסוך מעט אופטימיות באנשי הנדל"ן מבחינה זו.

רק 9% מיחידות הדיור שאושרו במנהל התכנון – במחוזות ת"א וי-םרק 9% מיחידות הדיור שאושרו במנהל התכנון – במחוזות ת"א וי-ם

על פי נתונים אלו, 78% מהתוכניות בסמכות ועדה מחוזית שהייתה בהן הכרעה ב-2019 עמדו בפרק הזמן הקבוע בחוק – 18 חודשים עד להכרעה ממועד ההגשה. שאחוז העמידה בהוראת החוק עולה באופן עקבי מאז שהוא נמדד לראשונה בשנת 2016 .בהתאם לכך, הזמן הממוצע הנדרש להכרעה בתוכנית בוועדה מחוזית ב-2019 היה 15.5 חודשים.

נתון חשוב לא פחות, ואולי אף יותר, הוא הזמן הממוצע הנדרש עד לאישור תוכנית בסמכות ועדה מחוזית. ב-2019 הוא עמד על 25.5 חודשים (2.1 שנים) – זאת לעומת 3.6 שנים בשנת 2012. למעשה, מאז 2012 נתון זה יורד בעקביות, ובתוך שבע שנים ירד בכ-41%.

רק 9% מיחידות הדיור שאושרו במנהל התכנון – במחוזות ת"א וי-םרק 9% מיחידות הדיור שאושרו במנהל התכנון – במחוזות ת"א וי-ם

ומה באשר לפעילות המועצה הארצית לתכנון ובנייה? זו המליצה בשנת 2019 על אישור של 24 תוכניות מתאר ארציות, ומשך הזמן הממוצע לכל ההליך היה 29 חודשים. לוועדות המשנה הארציות לעררים הוגשו בשנה החולפת 72 עררים, על 71 תוכניות – המספר הגבוה ביותר מאז 2012. יותר מ-60% מהעררים נדונו בתוך שלושה חודשים מיום הגשתם. כשליש מהם נדונו בתוך חודשיים לכל היותר.

מבחינת הוותמ"ל, כל קובצי ההחלטות של המליאה (33 כאלו) פורסמו במועד, אך משך הזמן הממוצע הכולל לאישור תוכנית בוותמ"ל ב-2109 היה 12.7 חודשים, מיום קליטתה ועד לפרסום
אישורה ברשומות, כולל משך הזמן להפקדה. ב-2018 זמן זה עמד על 11.5 חודשים.

נציין כאן עוד שני נתונים חשובים מדו"ח מנהל התכנון : בשנת 2019 הוכרזו ופורסמו ברשומות 20 אתרים כשמורות טבע וכגנים לאומיים חדשים, בהיקף של כ-240,000 דונם. זהו ההיקף הגדול ביותר של שמורות וגנים לאומיים שהוכרזו מאז 1964. כמו כן, בשנה החולפת אושרו 25 תוכניות לאנרגיה מתחדשת, בהספק כולל של כ-800 מגה-ואט.

מנכ"לית מנהל התכנון , דלית זילבר: "השנתון משקף את העשייה הענפה והמגוונת של מוסדות התכנון ברמה הארצית והמחוזית ושל גופי הסמך המקצועיים שלהם – מטה מנהל התכנון ולשכות התכנון המחוזיות. גם השנה עמד מנהל התכנון ביעדים השנתיים, ואף מעבר לכך. נוסף על כך, הושם דגש בקידום תוכניות לתשתיות תחבורה, אנרגיה ומים, ובביסוס מעמדם של השטחים הפתוחים.

שנה זו גם עמדה בסימן של המשך ייעול עבודת מוסדות התכנון. משך הזמן הממוצע לאישור תוכניות בסמכות ועדה מחוזית משקף ירידה עקבית, ומוסדות התכנון עמדו בשיעורים גבוהים בדרישה לפרסום החלטות הוועדות בתוך שלושה ימים. כל אלו משקפים מגמות והליכים שיש בהם כדי לייעל את הליכי התכנון ולהגביר את שקיפותם. לאור ההצלחות וההישגים, אני בטוחה שנמשיך להתקדם ולהתמודד עם האתגרים וההזדמנויות שנכונו לנו גם בעתיד".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןהמועצה הארצית לתכנון ובנייהדלית זילברהוועדות המחוזיותועדות הערר הארציות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...