אדריכל גיל שנהב: "יש לנו הזדמנות חד-פעמית לבנות מחדש את העיר, לעשות משהו של פעם במאה שנה"

אירוע "תוכניות העיר תל אביב-יפו", בהובלת מרכז הנדל"ן ומנהל ההנדסה בעירייה, כינס שלל אנשי מקצוע לשיחה על התחדשות ת"א • אדריכל גיל שנהב: "אני פוגש רצון לשפר את איכות העיר" • אילי בר: "ההנחיות המרחביות צריכות להיזרק לפח הזבל של ההיסטוריה"

שיתוף הכתבה
אדריכל גיל שנהב בכנס בתל אביב (דרור סיתהכל)אדריכל גיל שנהב בכנס בתל אביב (דרור סיתהכל)

"יש לנו הזדמנות אולי חד-פעמית לבנות מחדש את העיר, לעשות משהו שפעם במאה שנה עושים – מכפילים, משלשים, בונים את העיר מחדש. אני לא עושה תמ"א 38 בשום צורה, לא עשיתי ולא אעשה, אבל מתחמים של התחדשות עירונית אמיתית – זו הזדמנות יפהפייה. כדי שזה יקרה כמו שצריך, אני שואל את העירייה 'מה את צריכה, מה את חושבת, מה את חולמת, לאן אנחנו צריכים להגיע?' בשיחות עם הגורמים השונים אני לא פוגש רצון להתנקם או לעכב או לגרום לזחילה, אלא רצון לשפר את האיכות של העיר ושל התכנון".

התחדשות עירונית בתל אביב יפו - פאנל (דרור סיתהכל)התחדשות עירונית בתל אביב יפו - פאנל (דרור סיתהכל)

כך אמר אתמול (ב') אדריכל גיל שנהב, בעלי משרד כנען שנהב אדריכלים , בפאנל התחדשות עירונית שנערך באודיטוריום סמולרש באוניברסיטת תל אביב, במסגרת כנס "תוכניות העיר תל אביב-יפו", בהובלת מרכז הנדל"ן ומנהל ההנדסה בעיריית תל אביב – כנס שאותו הנחתה עו"ד קרן כהן-בלחרסקי, בעלי משרד עורכי דין קרן כהן בלחרסקי ושות'.

אדריכל שנהב המשיך והתייחס גם לנושא מסמכי המדיניות שמוציאה העירייה: "אני חושב שמסמכי המדיניות של עיריית תל אביב מממשת הם כלי מצוין, בכל מקום – נווה שרת, נווה עופר, יד אליהו, יפו. בכל מקום שיש בו מסמך מדיניות, 90-80% מההתלבטויות יורדות".

אילי בר מנכ''ל חברת אקו סיטי (דרור סיתהכל)אילי בר מנכ''ל חברת אקו סיטי (דרור סיתהכל)

בפאנל השתתף גם אילי בר, מנכ"ל חברת אקו סיטי ומנחה פודקאסט "החזית העירונית" של מרכז הנדל"ן . הוא דיבר בפאנל על נושא קרוב מאוד לכך, והוא ההנחיות המרחביות. "מדובר ברעיון טוב שהפך למחלה, לסוג של תאונה. יצרו בעיות חדשות, שבעבר אולי יכולנו להסתדר איתן, והן הפכו לבעלות מעמד סטטוטורי קשה. 

סל הדרישות שמצרפים יחד במסגרת 'חבילת' ההנחיות המרחביות הוא קשה ליישום, עד בלתי אפשרי. העירייה כן מנסה להפעיל שיקול דעת ולתת גמישות, אבל לא ראוי להכניס הוראה קניינית דרך הוראה סמי-עיצובית – כדוגמת החיוב בבניית חדר אופניים בקומת הקרקע. מנהל התכנון יודע שההנחיות המרחביות נוצלו שלא כהלכה, ואני חושב שכל הדבר הזה צריך להיזרק לפח הזבל של ההיסטוריה, ולחזור למשהו שבאמת כולם יוכלו לעבוד איתו, ומעכב הרבה מאוד פרויקטים".

קהל בכנס התחדשות עירונית (דרור סיתהכל)קהל בכנס התחדשות עירונית (דרור סיתהכל)

בר דיבר גם על הקושי הצפוי בייזום תוכניות בשטח הרובעים 5 ו-6: "בתוכניות לשני הרובעים הללו לא מופיעות המילים 'חיזוק בפני רעידת אדמה', לא מוזכרת תמ"א 38 , ובעצם הבנייה תהיה בלאו הכי מרקמית ונמוכה, בהתאם להנחיות אונסק"ו. אני לא כל כך מצליח להבין מה העירייה תרוויח מזה: דיברו כאן לפנינו על ודאות, וזה חשוב, אבל היא צריכה להיות כזו שתאפשר שיקרה משהו באותם אזורים. אם ציר ארלוזורוב, ציר אבן גבירול, לא ישבו באזורים עם מסגרת פטורים, כמו תוכנית הרובעים שנוסחה מכוח סעיף 23, לא תהיה היתכנות לפרויקטים באותם מקומות".

איילת רוסק, מנכאיילת רוסק, מנכ

בפאנל דיברה גם איילת רוסק, מנכ"לית ובעלת מניות בחברת מכלול, מימון וליווי לבניה ומגורים, שהתייחסה, כמובן, לצד המימוני של פרויקטים – בתל אביב ובכלל: "אנחנו חיים בעולם עם המון כסף. אנחנו לשמחתנו בשוק עולה, היזם מוכר במחירים גבוהים יותר ממה שהוא צופה בתחילת הדרך, יש הרבה מאוד אפשרויות מימון ואנחנו במצב של תחרות – ותחרות היא מצב טוב מאוד. 

אבל צריך לזכור שהמימון הוא כלי משלים, שעוזר ליזמים להוציא את העסקה לפועל. היזמים צריכים לבנות את העסקה בצורה שאפשר לממן אותה. יזמים שמתחרים ביניהם על עסקאות צריכים לעשות את זה בצורה הגיונית: אני רואה יזמים שממנפים את עצמם לדעת. המימון מצוין והמינוף עוזר להם להקים כמה פרויקטים במקביל, אבל צריך איזושהי תשתית הון עצמי מהיזם".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתאיילת רוסקמכלולמשרד כנען שנהב אדריכליםאקו סיטיאילי ברעיריית תל אביב-יפואדריכל גיל שנהב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...