רפי רייש: "מוכרחים להסתכל היום מחדש על עולם הדיור"

האדריכל רפי רייש, לשעבר בכיר במינהל התכנון, מאמין שכל מה שידענו על ענף המגורים צפוי להשתנות ושהרגולטור חייב להיות יותר גמיש ואמיץ

שיתוף הכתבה
רפי ריישרפי רייש

תשכחו מכל מה שאתם יודעים על מגורים, ועל החלומות של כולנו לגור בדירת 4 או 5 חדרים. האדריכל רפי רייש, לשעבר בכיר במינהל התכנון והיום מנכ"ל חברת SUITS אסטרגיות וטכנולוגיות לעירוניות חכמה, הגיע לפודקסאט "מגדל בבל" עם תחזית ברורה ולפיה "צורת החיים שלנו היום - כל התפיסה שנקראת מחיה, ולא רק הדיור - לא תהיה כמו שהיתה בעבר".

מה זה אומר תכלס? "הפרוגרמות התכנוניות של היום כבר לא רלוונטיות. אין למשל התייחסות בתוכניות לקשישים או לכך שאנשים מתחתנים הרבה יותר מאוחר. אנחנו עדיין מתייחסים למספר נפשות למשפחה בתור כלל, למרות שאנחנו לא יודעים איזה משפחה בכלל תגיע לגור בעיר. קובעי המדיניות אולי יודעים את זה, אבל מתקשים לעבוד בתנאי אי הוודאות הנוכחיים ומעדיפים בנתיים להמשיך כמעט כרגיל".

לאחרונה הצטרף רייש לסטארט אפ שמנסה לחדור לתחום המגורים המשותפים, הקו-ליוינג.

- שם העתיד? 

"הדיור השיתופי קיים כבר משנות ה-60, אבל פעם זה היה הרבה יותר בכיוון של קומונות שיתופיות. מה שקורה בתקופה האחרונה זה שאנשים מעדיפים לוותר בכלל על בעלות, והם מעדיפים לקבל שירות יותר טוב. אני כבר לא צריך מקדחה משלי ועדיף לשכור את המקדחה הכי טובה מאחרים. בתחום הדיור, הצעירים היום רוצים דירות קטנות או דיור גמיש והרבה יותר אוכלוסיות צריכות מודלים חדשים וגמישים. הבעיה שאנחנו רוצים גם ודאות גבוהה, לדעת שהחדר המשותף והסלון המשותף יעמדו לרשותנו כשנרצה אותם, והטכנולוגיה יכולה לעזור לנו לעשות את זה".

[quote]

- אבל למרות התחזיות, זה לא קורה.

"כרגע זה נותר בתחום של משהו מגניב וחדש, אבל אנחנו לא יודעים לאן זה הולך. ודאי שיש צורך אמיתי לייצר מודלים חדשים המותאמים ל"נון-פמילי" – לפני גיל המשפחה, עד גיל 30, ואחרי גיל המשפחה, מגיל 50 פלוס. כרגע המדינה לא רואה את הגילאים הללו בכלל, למרות שמדברים על זה לא מעט".

- אולי כי זה לא ממש כלכלי ליזמים. עדיף להם לבנות ולמכור 4-5 חדרים, כי דירת חדר בהכרח תהיה זולה בהרבה.

"המחיר הוא לא בהכרח השאלה, אלא איזה ערך מקבל הלקוח. הערך המשמעותי הוא הפגת הבדידות, שזו אחת המחלות המשמעותיות ביותר של מבוגרים. אנשים גם רוצים שינקו להם את החדר, שרכב יחכה להם וכו', והם מוכנים לשלם על זה הרבה יותר. אז זה יהיה זול יותר ב-20%-30% מהדירה החלופית שלך – אבל היא גדולה פי שניים".

- ואיפה המדינה צריכה להתערב?  

"המדינה צריכה להבין שזה הכרחי. למדתי מאנשי אגף תקציבים שסבסוד זה רע, אבל צריך להסדיר אנומליה. אנחנו יודעים שהיום, בכל עיר מבוקשת בעולם, כבר אי אפשר לקנות דירות בגלל מחירן, ולכן צריך לייצר מודלים אחרים. סל של מוצרים שיפתרו את הבעיה. המדינה צריכה להבין שקו-ליוינג לא יכול לקרות ברגולציה הקיימת, עם דרישות למשל שגודל דירה יהיה לפחות 35 מ"ר, עם יחס בין שטח עיקרי לשטח שירות, עם דרישה להצמדה של חניות ועוד.

"או שהמדינה תאפשר לרשויות המקומיות להתנהל מעצמן, וזה כנראה לא יקרה. או שהמדינה תבין שאת משבר הדיור לא נפתור עם סיסמאות, אלא עם התנהלות אחרת. מי שמכיר אותי יודע שאני גרופי של עיריית בוסטון, ושם ראש העיר כבר החליט שהוא חייב לטפל במשבר הדיור, והוא הקים מעבדה לחדשנות בדיור שמייצרת כל מיני פרויקטים. ניתן למצוא שם למשל דיור קומפקטי, מגורים על גבי מבני ציבור ועוד. הם בנו דגם של 3 חדרים ומסתובבים איתו בעיר, כדי לשכנע אנשים שזה מתאים להם. כל זה קורה עכשיו בבוסטון".

- ואתה מאמין שזה בדרך גם לכאן?

"אני אוהב לקרוא לעצמי חתרן עירוני, לבוא ולעשות משהו מחוץ לקופסה. זה ממש קריטי להסתכל היום מחדש על עולם הדיור, והמדינה צריכה להיות טיפה אמיצה יותר. היזמים כבר מתלהבים מזה והשאלה היחידה היא האם נתחיל את כל זה ארבעה עשורים מאוחר מדי".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן

אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןשוק הדיורמגדל בבלרפי ריישSUITS
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...