פרויקט המטרו בגוש דן מתקדם עוד שלב: צפו במפת הקווים

הוות"ל הכריזה על קידום התוכניות לשלושת קווי המטרו, שיתחברו לתוואי הרכבת הקלה בת"א • הקווים מתוכננים להגיע עד ראש העין במזרח, רעננה בצפון ורחובות בדרום

שיתוף הכתבה
פרויקט המטרו בגוש דןפרויקט המטרו בגוש דן

המדינה דוחפת לקידום המטרו המתוכנן ברחבי גוש דן: בדיון שנערך אתמול (ב') החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) על קידום הכנת תוכניות מפורטות לשלושת קווי המטרו, כשלב הראשון להקמת פרויקט המטרו בגוש דן. משמעות ההחלטה בפועל היא סימון השטח שיוקצה לטובת קווים אלו והגדרתו, תוך הגבלת הוצאת היתרים בתחום התוואי המתוכנן. בשלב הבא תחל הוועדה בדיוק נוסף של תוואי הקווים ומיקום התחנות, וכן יוכנו תסקירי השפעה על הסביבה שיבחנו את מכלול ההשפעות הסביבתיות של הפרויקט.

בהודעת מנהל התכנון נכתב כי הוועדה השתכנעה שתוואי המטרו שהציעה חברת נת"ע משרת את מוקדי המטרופולין, אך צוין כי נותרו כמה סוגיות הנוגעות לתוואי המוצע שעליהן החליטה הוועדה, שייבחנו על ידה במהלך החודשים הקרובים.

ההחלטה היום התקבלה לאחר כחודשיים מיום החלטת הוועדה להניע את הליך התכנון למטרו: בדצמבר 2018 התקיים אירוע שיתוף ציבור (קונגרס) בהשתתפות נציגי רשויות מקומיות וחברות תשתית, ובפברואר 2019 החליטה הוות"ל על הנעת ההליך. 

הדיון נערך לאחר תיאומים אינטנסיביים עם כל אחת מהרשויות המקומיות, נציגי מחוזות מרכז ותל אביב ואגף תכנון אסטרטגי במנהל התכנון, ותוך הקפדה על עקרונות מנחים של התוכנית האסטרטגית 2040 בהובלת מנהל התכנון , ובחינת השירות שיינתן למוקדים מטרופוליניים ועירוניים עיקריים נוספים, קישוריות לאמצעי תחבורה ציבורית, התחדשות עירונית ועוד. 

קווי המטרו המתוכננים הם:

קו M1 - אורכו 76 ק"מ ומתוכננות בו 56 תחנות - מתוכן 18 שיתחברו עם מערכות הסעת המונים מסילתיות (רכבת קלה וכבדה). הקו צפוי לעבור ב-14 רשויות: רעננה, כפר סבא, הרצליה, הוד השרון, רמת השרון, ת"א, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד. כמו כן, הוא ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים - אזור התעסוקה הצפוני ברעננה; אזור התעשייה הישן בכפר סבא, מרכז העסקים הראשי (מע"ר) בתל אביב, מע"ר בן צבי, פארק המדע רחובות וצומת ביל"ו. 

קו M2 - אורכו של הקו 31 ק"מ, ומתוכננות בו 27 תחנות - מתוכן שבע יתחברו עם מערכות הסעת המונים מסילתיות (רכבת קלה וכבדה). הקו צפוי לעבור בשבע רשויות: ת"א, גבעתיים, רמת גן, גבעת שמואל, פתח תקווה, ראש העין ודרום השרון. כמו כן, הקו ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים - ציר שלבים בת"א; מע"ר איילון; אזור תעשייה ראש העין; ופארק אפק. 

קו M3 - אורכו של הקו כ-40 ק"מ ומתוכננות בו 25 תחנות - מתוכן 15 יתחברו עם מערכות הסעת המונים מסילתיות (רכבת קלה וכבדה). הקו צפוי לעבור ב-17 רשויות: הרצליה, רמת השרון, ת"א, בני ברק, פ"ת, קריית אונו, רמת גן, אור יהודה, אזור, חולון, בת ים ורשות שדות התעופה. כמו כן, הקו ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים - הרצליה פיתוח; מערב רמת השרון (איילון); רמת החייל ועתידים, ת"א; קריית אריה, פ"ת; חולון מזרח; ניסנבוים בת ים.

רשת המטרו תצטרף לתוכניות של קווי הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, שאושרו על ידי הוות"ל ויצאו לביצוע בשנה האחרונה, ולקו האדום הנמצא בביצוע ועתיד לפעול בשנת 2021, ומתוכנן לשרת כרבע מיליון נוסעים מדי יום. קווי המטרו עתידים לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, החל מרמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון וראש העין במזרח, ויהוו מענה נוסף ועיקרי להקלת הגודש בכבישים והגדלת ההשקעה בתחבורה הציבורית.

יו"ר הות"ל וראש מטה הדיור, זאב בילסקי, ציין כי "היום באופן רשמי החלה מדינת ישראל לקדם את פרויקט המטרו. מדובר בפרויקט חשוב ברמה הלאומית, שבו מושקעים תקציבים רבים ועבודה רבה. המטרו הוא פתרון אחד מתוך סל פתרונות לחבורה ציבורית שמקדמת הוועדה לתשתיות לאומיות. לצד המטרו, מדינת ישראל, כמו מדינות אחרות מתקדמות בעולם, תאפשר תחבורה ציבורית איכותית שתפחית את המכוניות מהכבישים".

מנכ"לית מנהל התכנון , דלית זילבר, ציינה כי "קידום המטרו הינו אחד מהצעדים החשובים לקידום פתרונות תחבורה במדינת ישראל בכלל ובמטרופולין תל אביב בפרט. מנהל התכנון מחויב לקידום הסטטוטורי של הפרויקטים, לאיכות שלו וללוחות זמנים, תוך שיתוף פעולה עם הרשויות הרלוונטיות ועם המחוזות".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןזאב בילסקידלית זילברנת"עהמטרו של גוש דן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...