סמי מצלאוי: "תמ"א 38 פוגעת בהתפתחות הערים; בכייה לדורות אם לא תבוטל"

טוען כי פינוי-בינוי הוא הפתרון לחידוש שכונות ומצהיר: "רק רפורמה של התחדשות עירונית תסייע לענף" • מנכ"ל מטרופוליס אודי בלום: "החלטת הביטול – הזויה"

שיתוף הכתבה
סמי מצלאויסמי מצלאוי

על רקע הודעת מנהל התכנון על סיומה של תמ"א 38 בעוד פחות משנה, ב-18 במאי 2020, אומר סמי מצלאוי , יו"ר ובעלי מצלאוי חברה לבנין: "תמ"א 38 'תוקעת' את התפתחות הערים, ותהיה בכייה לדורות אם לא תבוטל".

מצלאוי אמר את הדברים בטקס הריסת המבנה השלישי והאחרון בפרויקט ONO PRIME – פרויקט הפינוי-בינוי של החברה בשכונת אונו הירוקה בקריית אונו. לדבריו, " פינוי בינוי היא-היא הדרך הנכונה לחדש שכונה בצורה אפקטיבית לערים. לא ניתן להשאיר את הבניינים הישנים במקומם ורק לעטוף אותם בשמלה חדשה. הישן נשאר ישן, הוא רק עטוף בחזות אחרת. אם רוצים לפתח את הערים בישראל, חייבים לעשות את השינוי כשינוי מקיף, ברמת השכונות, אחרת אנו פוגעים בהתפתחות העתידית של הערים. תמ"א 38 תוקעת היום את התפתחות הערים, וזאת תהיה בכייה לדורות אם יוחלט בסוף שלא לבטלה".

"אני גאה ונרגש לבנות בקריית אונו את הדירה ה-1,000 במסגרת פרויקט הפינוי-בינוי הראשון בישראל", המשיך מצלאוי . "כחלוץ ההתחדשות העירונית בישראל, אני מאמין שהפתרון היחיד שיכול לעזור למצב ענף הנדל"ן הוא לא עוד תוכנית ממשלתית כמו מחיר למשתכן או מע"מ אפס, אלא רפורמה רחבה של התחדשות עירונית . זה העתיד שלנו, ואין שום פתרון אחר שיכול לעזור. עדיין לא ננקטים מספיק צעדים כדי לזרז את הליכי התכנון בפרויקטים כאלו".

מנגד אומר אודי בלום, מנכ"ל חברת הבנייה מטרופוליס , כי "ההחלטה לבטל את תמ"א 38 בהתראה קצרה כל כך, של כ-10 חודשים בלבד, היא לא פחות מהזויה. לא מובן כיצד נלקחת החלטה משמעותית כזו מבלי לנהל דיון רציני ומעמיק כדי להבין את ההשלכות שלה. תוכניות פינוי-בינוי נכונות ויעילות יותר, אבל הבירוקרטיה שלהן סבוכה כל כך, עד שכל תכנית כזו זקוקה למינימום 10 שנים עד ליציאה לביצוע. המדינה לא יצרה בינתיים התאמה בין ביטול התמ"א 38 לבין קיצור הליכים בפינוי-בינוי, והמשמעות המיידית היא עצירה ואף נסיגה בהתחלות הבנייה במסגרת התחדשות עירונית . כך יצרה המדינה את משבר דיור הבא במו ידיה".

עופר אנגל, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת אנגלאינווסט התחדשות עירונית : "לא מתקבל על הדעת שמנהל התכנון ייקח תוכנית ויזרוק אותה לפח בלי לתת חלופה, מסלול ברור ומגובש לפרויקטים של פינוי-בינוי, והסבר כיצד אפשר ליישם אותם במתחמים שבהם לא ניתן לבצע פינוי-בינוי, או בערים שתוכנית המתאר שלהן מגבילה בנייה לגובה. מדובר בהצהרה חסרת אחריות שמכניסה עוד חוסר ודאות לתחום חסר ודאות ממילא, שנשען על אמון ועל יכולת לתכנן לטווח רחוק".

יגאל גוברין, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות: "אני מסכים עם הקביעה שהתמ"א במתכונתה הנוכחית פספסה את הייעוד שלה, והתוצאה שהתקבלה עקומה ולא נכונה ברמה התכנונית הכוללנית. עם זאת, ראוי שתיקבע תקופת מעבר מושכלת, וייקבע מועד רחוק מהמועד המדובר, שנראה כי נבחר בצורה שרירותית בלבד. אי אפשר פשוט לעצור הכול בבת אחת.
 
יש לתת לתמ"א 38 את הכלים התכנוניים הראויים ולהקצות לכך כלים תקציביים אך ורק באזורים המועדים להיפגע כתוצאה מרעידת אדמה. חוסר הכדאיות בחיזוק מבנים הוביל את היזמים 'להשתמש בתירוץ התמ"א' באזורי הביקוש, שם החשש מרעידות אדמה קטן. פה התוכנית החטיאה את הייעוד שלה".
 


אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןמטרופוליססמי מצלאוימצלאוירובע העסקים MyONOאנגלאינווסטיגאל גובריןתמ"א 38עופר אנגלאודי בלום
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...