אין ממ"ד? פתרונות מיגון נוספים קיימים - והביקוש עצום

המלחמה גרמה לרבים שגרים בבתים לא ממוגנים ברחבי הארץ לחפש פתרונות אחרים. בעל חברה הממגנת מבנים קיימים: "בוחרים חדר בבית והופכים אותו למוגן תוך שבוע". בעלת משרד אדריכלות: "אפשר להביא מיגונית גדולה לחצר הבניין". מה עדיף וכמה תעלה לכם כל שיטה?

שיתוף הכתבה
חדר בדירה ותיקה שהוסב למרחב מוגן (אורטק) חדר בדירה ותיקה שהוסב למרחב מוגן (אורטק)

המלחמה גרמה לרבים להיזכר בכך שאין להם מיגון בבית, בין אם זה ממ"ד, מקלט, או פתרון אחר. תוכנית תמ"א 38 שהייתה אמורה לתת פתרון למרבית הדירות, נכשלה ברובה, וגם כך מדובר בהליך שיכול להימשך שנים. מנתוני התאחדות הקבלנים בוני הארץ, נכון ליולי 2023 ישנן יותר מ-1.6 מיליון דירות למגורים שאינן ממוגנות. עם זאת יש פתרון לדירות מעין אלו, שאינו מיטבי אבל מאפשר ליצור מרחב מוגן יותר בבית גם ללא ממ"ד. 

כך למשל מספר רן נאור, מנכ"ל אורטק הפועלת מקיבוץ כרמיה שבעוטף עזה, יצרנית שמתמחה במיגון ושיפור מיגון במבנים ומתקנים קיימים כבר 17 שנה. "אנחנו גם יצרנים של מבנים יבילים מוגנים, ממ"דים, ממ"מים (מרחב מוגן מוסדי) ומיגוניות", מספר נאור.

דלת חסרה, חלון לא נסגר: המדריך המלא לתיקון הממ"ד
שוב נתפסנו עם המכנסיים למטה: כך נשים סוף למחדל המיגון

יו"ר מטה התכנון: "מקווים שבתוך חודש התוכנית לבנייה מהירה של ממ"דים תאושר"

"יש לנו מגרש שבו אנחנו מייצרים את המבנים היבילים האלו, מורידים אותם והולכים. במבני דירות פיתחנו שיטה מאושרת על ידי פיקוד העורף, לשיפור מיגון מבנה קיים. אנחנו באים לבית קיים ובוחרים חדר שהכי נכון מבחינה מיגונית, והופכים לחדר מוגן, מה שנקרא שיפור מיגון, שהוא החלופה הקרובה ביותר לממ"ד, בהינתן שאי אפשר לבנות ממ"ד".

מה ההבדל מבחינה מיגונית בין השיטה שלכם לממ"ד?
"פיקוד העורף מחשיב את השיטה שלנו כ-97% מממ"ד, הרמה מאוד גבוהה. שלא נתבלבל, ממ"ד זה הדבר הכי נכון, אבל בהינתן שלא ניתן, זו השיטה הכי טובה, מהירה וקלה שיש. חדר כזה אנחנו יודעים למגן תוך שבעה ימים כולל גמר, כולל הכל".

"יודעים למגן תוך שבעה ימים כולל הכל". רן נאור, מנכ''ל אורטק (טל גבעוני) "יודעים למגן תוך שבעה ימים כולל הכל". רן נאור, מנכ''ל אורטק (טל גבעוני)

אפשר לעשות את זה גם תוך כדי לחימה?
"ודאי. העומס מטורף. אנחנו עושים תוך כדי".

איך אתם ממגנים את החדר?
"אנחנו באים לחדר קיים, קודם כול בוחנים אם זו תקרת בטון או תקרת צלעות. ואחרי שיודעים את המאפיינים של החדר, כמה חלונות וכמה דלתות, רצוי שיהיה חלון אחד ודלת אחת. אחרי שאנחנו מאפיינים אנחנו מוציאים את הריצוף בחדר, מחליפים את החלון והדלת לחלון ולדלת של ממ"ד תקינים. אנחנו גם מחפים את קירות החדר בלוחות של חומרים שיעמדו בניסוי, קלים מאוד וחזקים מאוד.

"בעצם אנחנו בשלב זה יצרנו קופסה מוגנת ששומרת לך בצורה מושלמת מהדף וקריסה של המעטפת . אנחנו גם שקופים לשידור וקליטה, למשל אם אתה ממגן עם פלדה כמו במעלית, רצוי שלא תהיה עם טלפון סלולרי. ראינו באירוע האחרון כמה זה דרמטי. ואנחנו חזקים מאוד מכנית, כלומר אנחנו גם יודעים לעמוד ברמה מסוימת של רסס על אף שפיקוד העורף לא ביקש לבחון את זה. אנחנו המוצר היחיד שיודע לעמוד ברסס בצורה די טובה".

נאור מספר כי הביקוש, באופן לא מפתיע, בשמיים. "מטורף. זה לא אנושי וזה עצוב, כי מתקשרים אליי אנשים וחברות שאני רץ אליהם שנה עם הצעות מחיר והכל שוכב אצלם, ועכשיו הם מתקשרים, אבל מי יכול לבוא עכשיו?

מהן העלויות?
"בין 90 אלף ל-130 אלף שקל לחדר ממוצע, לפני מע"מ, תלוי בחדר".

יש חברות אחרות שעוסקות בזה?
"לא בשיטה שלנו. יש חברות שעוסקות בשיטות אחרות, בשיטת פלדה שכל קבלן יכול לעשות, ויש שיטה של בד שבה אין עמידות לרסס וגם אין נקודות חשמל. אצלנו החדר נשאר מהבחינה הזו כמו שהוא".

"סיימנו עכשיו למגן מאות יחידות לעמיגור. בבאר שבע סיימנו למגן בניין של הסוכנות היהודית ועמיגור של 156 יחידות, ואנחנו מסיימים בניין עולים באשדוד של הסוכנות ועמיגור. אנחנו גם החברה היחידה שמבצעת פרויקטים בסדר גודל כאלה, לאומיים", מוסיף נאור. 

נאור מודה כי בתקופה הנוכחית אין הנחות או מבצעים, אך לטענתו גם אין העלאה במחירים. "לא העלינו באגורה אחת את המחירים, אנחנו שומרים על השגרה. אני יכול להגיד לך בוודאות שיש ניצול מטורף של חברות שמוכרות מיגוניות והעלו את המחירים ברמה מטורפת. אנחנו מקפידים מאוד, לא מעלים בשקל אחד ולא מורידים בשקל אחד. שומרים על רציפות והגינות ומקצועיות".

הביקוש, באופן לא מפתיע, נמצא בשמיים. "מטורף. זה לא אנושי וזה עצוב, כי מתקשרים אליי אנשים וחברות שאני רץ אליהם שנה עם הצעות מחיר והכל שוכב אצלם, ועכשיו הם מתקשרים, אבל מי יכול לבוא עכשיו? כי אנחנו חיים באחזקת שבר ולא אחזקה מונעת".

פגיעת רקטה בבית באשקלון (פיקוד העורף)פגיעת רקטה בבית באשקלון (פיקוד העורף)

איך אתה רואה את המצב בהמשך?
"צריך לעבוד במעגלים אחרים, שראשי הרשויות ייקחו אחריות. עשינו ניסיון גדול עם רשות מקומית של עיר גדולה, ניסיתי לדחוף אותם, לצאת לפרויקט לאומי, שהעירייה  תעודד את האזרחים שלה לצאת לפרויקט מיגון של עיר. ניסיתי, זה קשה מאוד.

מנכ"ל אורטק: "לא העלינו באגורה אחת את המחירים, אנחנו שומרים על השגרה. אני יכול להגיד בוודאות שיש ניצול מטורף של חברות שמוכרות מיגוניות והעלו את המחירים ברמה מטורפת"

"מה שצריך לעשות - אני לא יודע כמה אפשר לבנות על הממשלה - זה שראשי רשויות ייקחו פרויקט וירכזו וימצאו איך עוזרים היום לאזרחים לתת מענה מיגוני לבתים שלהם. זה הכי טוב לרשות, כי בשנייה שיש לאדם מיגון הוא בפאזה נפשית אחרת לגמרי. כשאין לו מיגון, החרדה והפחדים גורמים לו להטריד יותר את המערכת. אנשים שבחרו למגן אוטומטית היו כבר בליגה אחרת נפשית, בני הבית הסכימו להישאר, ואז המערכות פחות מוטרדות ועוסקות בלתפעל את האירועים ולא בתוצרי לוואי של הזנחה מיגונית. אז הרשויות צריכות להירתם והממשלה בטח צריכה להירתם"

היו לך דיבורים עם הממשלה?
"אני מנסה כל הזמן לעניין את משרד הבינוי והשיכון , את כל הגופים, תנו תמריץ לאזרחים. למשל מי שממגן בשנתיים הקרובות לא משלם מע"מ על החדר שמיגן. לא בטוח שזה יפתור את הבעיה אבל זה יצמצם אותה. או שעל החדר שמיגנת אתה לא משלם ארנונה. אבל לצערי אין עם מי לדבר. זה מאוד קשה. אתה מכיר את זה, בירוקרטיה, רגולציה". 

"אין דבר כזה שאי אפשר להתקין ממ"ד, הכל עניין של זמן ועלויות" 

שלומית זלדמן, בעלת משרד אדריכלות, מספרת על האופציות השונות למיגון בדירות, בבתים פרטיים ובמשרדים. "בדירות שלא עברו תמ"א, שזה תהליך של כמה שנים טובות, אפשר להביא מיגונית גדולה או שתיים-שלוש שישבו בחצר של הבניין לפי כמות האנשים, אבל זה ללא קיר הדף. זה לא באמת תקני, אבל זה מענה סביר וטוב למי שאין מיגון. זה גם יותר טוב מחדר מדרגות". 

שלומית זלדמן (אלי פסנדי) שלומית זלדמן (אלי פסנדי)

"אם אתה גר בבניין ישן ורוצה ליצור מיגון, יש פתרון מאושר של פיקוד העורף, של ציפוי בלוחות פלדה באמצעות  חיבורים יבשים וריתוכים, וזה בעצם מקבל תקן מאושר כממ"ד. זה אמור לעלות בסביבות 60 אלף שקל, וזה פתרון מיידי למרחב מוגן  בתוך הדירה. זה פתרון יותר יקר ממיגונית בחצר, שגם לא מקטינה את שטח הבית".

בעלת משרד אדריכלות: "הכול עניין של סדר עדיפויות, אין אי אפשר, הכל עניין של זמן ועלויות. אם רוצים פתרון מהיר, יעיל, קל, אפשר לצקת ממ"ד מחוץ לבית ולפתוח פתח מהבית לתוך ממ"ד"

"לגבי בתים פרטיים יצאה תקנה חדשה, שמקלה על תוספת ממ"ד כל עוד לא חורג מגבולות הבניין. הפרוצדורה מאוד פשוטה. צריך להציג לפיקוד העורף תכנון והוא מאשר את זה בזמן מהיר, וכל מה שנותר זה להגיש את זה לידיעת העירייה, לא לאישור, זה פטור מהיתר. בבית פרטי אפשר לעשות גם את הפתרון שהצעתי לדירה, אם לא רוצים להוסיף עוד מבנה בחוץ. אפשר גם לצקת ממ"ד מחוץ לבית ולחבר אותו לבית".

יש בתים פרטיים שלא ניתן להתקין בהם ממ"ד?
"הכול עניין של סדר עדיפויות, אין אי אפשר, הכל עניין של זמן ועלויות. יש בית שאני משווקת עכשיו, שכיסחנו את כל הבית ויצקנו ממ"ד אבל כשאתה גר בבית ורוצה פתרון עכשיו, זה לא משהו שאתה יכול לעשות. אם רוצים פתרון מהיר, יעיל, קל, אפשר לצקת ממ"ד מחוץ לבית ולפתוח פתח מהבית לתוך ממ"ד".

מה האופציה הטובה ביותר?
"אין הכי טוב. המיגונית היא הפתרון הכי פחות מומלץ מבחינת התגוננות, אבל גם הכי פשוט וקל. לעטוף את החדר בלוחות זה עלות גבוהה, בנוסף לבלגן והתעסקות בתוך הבית, אבל יש לך חדר כמו ממד בבית. יציקת ממ"ד בחוץ זו הזדמנות להוסיף עוד חדר ולא להתעסק בכל מה שקשור להיתרים ולקבל מרחב מוגן בפני עצמו"

איך המיגונים האלו לעומת מקלט?
"אני גרה בבית פרטי שעבר שיפוץ ולי יש מקלט. מקלט זה משהו מאוד מסיבי, עובי הקירות 35-40 ס"מ, והדלת יותר טובה, דלת ברזל רצינית. החיסרון הוא שאם זורקים משהו כימי, אז אנחנו בבעיה. אבל כרגע זו הבעיה הכי קטנה שלנו" 

היא מוסיפה זווית לגבי משרדים, "בבנייני משרדים יש ממ"ק, מרחב מוגן קומתי, אבל הוא משויך לאחד הנכסים. אני מקבלת נכס ואומרים לי תכנני לי פה ושם. כמובן שלא מאפשרים לי לתכנן מטבח. כל מה שיש בתוך ממ"ק צריך להיות אפשרי לפינוי במלחמה והוא צריך להיות פתוח לכל עובדי הקומה. היום במשרדים שלוקחים את הממ"ק שמים ארכיונים, הדלת לא פתוחה ולא מאפשרת גישה. אני חושבת שעכשיו בשיווק נכסים חדשים הממ"ק יישמר כמרחב מוגן ולא יהיה נכס של אף אחד מהדיירים באף קומה".

''כדאי חדר עם דלת אחת וחלון אחד'' אדריכל בועז שניר (בנימין אדם) ''כדאי חדר עם דלת אחת וחלון אחד'' אדריכל בועז שניר (בנימין אדם)

לדברי אדריכל בועז שניר, בדירות מגורים שאין להן ממ"ד ניתן לעשות שיפור מיגון, אך חדר משופר מיגון זה ללא ממ"ד. "בדרך כלל כדאי לבחור חדר עם רק חלון אחד ודלת אחת. מבפנים מעבים את הקירות ויש שתי שיטות: אחת על ידי רשת ברזל, רשת פלדה בהנחיית קונסטרקטור ומפזרים על הרשת בטון בהתזה. את הרשת אנחנו פורסים על קירות החדר. זה כמובן אחרי שרוקנו את החדר לחלוטין. מעגנים את רשת הברזל על הקירות הקיימים ועל זה עושים בטון בהתזה. מדי פעם כדאי לעשות חורים בבלוקים למלא שם עוד בטון. כך אנחנו מחזקים את קירות החדר מבטון. כמובן שאם יש חלון אחד, כדאי לאטום את התריסים בבטון, לפרק את החלון ולשבור לחלון במידות של 90 על 90 או מטר על מטר, שהשיפוצניק או הקבלן המבצע יתקין חלון ממ"ד. גם את הדלת נפרק ונחליף לדלת ממ"ד".

שיטה אחרת היא כמו שיטה של רכב משוריין, "אנחנו מעבים את כל קירות החדר בפלטות פלדה בעובי בהתאם להנחיות מהנדס שמכיר את התחום הזה ופלטה לפלטה מרתכים אותה ומהדקים אותה לקיר. למעשה הפכנו את החדר להיות כמו חדר משוריין. את הפלטות ברזל אנחנו יכולים על ידי רשת מיוחדת מבפנים ליישם את זה על רשת שתתפוס גם צבע. שפכטל לא כדאי כי במקרה של הדף זה פשוט יעוף. בכל חדר ההמלצה הכללית היא להסיר כל דבר שיש בו זכוכית".

יש אופציה עדיפה בין השתיים?
"פלדה יותר חזקה אבל גם הרבה יותר יקרה. הפלדה זו עבודה נקייה יותר, זו לא עבודה מלוכלכת, אין בה יציקות. זו עבודה שמסגר מבצע. לבטון עדיף קבלן שמבין בשלד והכול גם צריך להיות לפי הנחיות מהנדס. אם אתה רוצה לחזק את החדר ללא ממ"ד, אתה פונה לקונסטרוקטור, שיש לו ידע וניסיון של שיפור מיגון באישורים של פיקוד העורף"

מבחינת עלויות, מסביר שניר כי שתי האופציות דומות - הממ"ד כולו עולה 15 אלף שקל בשתיהן. בשיפור מיגון רגיל העלות היא של 30-50 אלף שקל, תלוי בגודל החדר. בחדר משוריין בין 20-30 אלף שקל יותר. צריך לציין שמדובר בהערכות בלבד".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מיגון מבניםממ"דמיגוןמיגוניותחרבות ברזלאורטק
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...