סיכום 2023 של מניות הנדל"ן: מי הכפיל שווי ומי נחתך בעשרות אחוזים?

על אף השנה המאתגרת, מדד ת"א נדל"ן סגר את 2023 עם עלייה של 7.8%. נתנאל גרופ הצנועה תפסה את המקום הראשון עם עלייה של 96% ואאורה מיד אחריה עם 90%. מלבד חנן מור, גם לוינסקי עופר וקרן הריט אזורים ליבינג איבדו חלק ניכר משוויין

שיתוף הכתבה
מימין: בעל השליטה ומנכ"ל אאורה יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל אפי נכסים אבי ברזילי ומנכ"ל ואחד מבעלי השליטה בישראל קנדה ברק רוזן (ראובן קפוצ'ינסקי, תמר מצפי, חן גלילי)מימין: בעל השליטה ומנכ"ל אאורה יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל אפי נכסים אבי ברזילי ומנכ"ל ואחד מבעלי השליטה בישראל קנדה ברק רוזן (ראובן קפוצ'ינסקי, תמר מצפי, חן גלילי)

למרות השנה הקשה שעברה על ענף הנדל"ן, שכללה עליית ריביות, צניחה במספר העסקאות, רפורמה משפטית וכמובן המלחמה, היו כמה חברות נדל"ן בורסאיות שהצליחו להכות את המדדים. כמו כן יש לזכור כי למרות כל הצרות, בסופו של דבר מדד ת"א נדל"ן סגר את שנת 2023 בעלייה חיובית של  7.8%. אילו מניות היו שיאניות המדד ושוויין של אילו חברות התרסק? מרכז הנדל"ן , יחד עם בית ההשקעות פסגות , מביא את הנתונים.

החברה שהובילה את העלייה היא נתנאל גרופ עם עלייה של 94% בשווי המניה לאורך 2023. נתנאל גרופ היא חברה בשליטת רישן אחזקות של האחים אריה, דני, מאיר ואבנר נתנאל. החברה הוקמה בשנות השבעים של המאה העשרים ועוסקת ביזמות בישראל ובמנהטן. בתחילת דרכה רכשה קרקעות בתל אביב וחולון ובנתה בהם פרויקטים בבנייה נמוכה. בהמשך התרחבה לפעילות בכל הארץ.

ב-2023 זכתה החברה במכרז בקריית גת לבניית 225 דירות תמורת 58 מיליון שקל. אבל העסקה שבאמת עשתה לה את השנה התרחשה בפברואר, במסגרתה מכרה 50% מפרויקט מגורים ומסחר בביתר עילית ב-224 מיליון שקל עם רווח חריג של 180 מיליון שקל. בסוף השנה עמד שווי השוק של החברה על 253.27 מיליון שקל.

אל המקום השני הגיעה אאורה עם עלייה של 90% בשווי. כחברה המתמחה בהתחדשות עירונית, עליות הריבית השפיעו עליה הרבה פחות מחברות יזמיות אחרות. על פי מומחים, אאורה נסחרת במכפיל הגבוה בענף, ושווי השוק שלה גבוה פי שלושה מההון העצמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2023 הגיעה לשיא ההון העצמי, שעמד על 808 מיליון שקל.  כמו כן, חברת הביטוח כלל השקיעה בה בחודש אוגוסט השנה 49 מיליון שקל. שווי החברה נכון לסוף 2023 עמד על 2.84 מיליארד שקל.

במקום השלישי מדורגת אפי נכסים עם עלייה של 60%. החברה עוסקת בייזום ואחזקת נדל"ן מניב בישראל ובארבע מדינות במזרח אירופה. ביולי השנה הגדילה ביג, בעלת השליטה בה, את שיעור אחזקותיה בחברה ל-89%. ייתכן כי היה בכך כדי להגדיל את שוויה, בשל הערכות כי בקרוב תגיש החברה הצעת רכש לפני מחיקה. בסוף 2023 נסחרה  אפי נכסים בשווי של כ-6.2 מיליארד שקל.

במקום הרביעי ממוקמת סקיליין, בשליטת מישורים והכשרת הישוב, עם עלייה של 45%. סקיליין היא חברה זרה העוסקת ברכישה, החזקה וניהול מלונות ואתרי נופש בצפון אמריקה, ובייזום נדל"ן. השנה מכרה את כל המלונות שלה בארה"ב תמורת 255 מיליון דולר, ושווי החברה עומד על 370 מיליון שקל.

את החמישייה הפותחת סוגרת חברה מפתיעה - ישראל קנדה, הנמצאת בשליטתם של אנשי העסקים ברק רוזן ואסי טוכמאייר. במהלך 2023 טיפס שווי מניותיה של החברה ב-42% ב-2023 וזאת על אף רמת המינוף הגבוהה שמאפיינת את עסקיה של החברה, עובדה שהיתה אמורה לפעול לרעתה בשנה שבה הריבית זינקה. אפשר לתלות את הסיבה לעליית השווי בפרויקט מידטאון ירושלים שנבנה כיום על ידי החברה, שנצפה לו רווח של 800 מיליון שקל בתחילת השנה. באופן חריג, כ-100 דירות נמכרו בפרויקט ברבעון נכון לאוקטובר, מחציתן למגזר החרדי. שווי החברה בסוף השנה עמד על כ-3.49 מיליארד שקל

חנן מור ולוינסקי עופר מובילות את הירידות

הירידה התלולה ביותר של השנה שמורה למניית חנן מור, שמנייתה איבדה השנה 80% מערכה, לאחר הבקשות לעיכוב הליכים שהגישה בשל חוסר היכולת לפרוע את הלוואותיה, ובראשן 1.3 מיליארד שקלים שניטלו למימון רכישת הקרקעות בשדה דב, לאחר שמלחמת חרבות ברזל עצרה את תוכנית המימושים שבה החלה החברה לפני המלחמה. במסגרת המשא ומתן עם נושיה, בסוף חודש נובמבר צורף דודו זבידה להנהלת החברה כנציג הנושים. ימים ספורים לאחר מכן מינה בית המשפט את עו"ד אהוד גינדס למנהל ההסדר מול נושי החברה בשדה דב. שווי החברה נכון לסוף השנה עמד על 67.46 מיליון שקל.

במקום השני ברשימת המניות הצונחות נמצאות מניותיה של חברת לוינסקי עופר, הנחשבת כחברה במינוף גבוה, עם ירידה של 57% בשווי המניה. החברה יצאה באחרונה בהנפקת מניות ואופציות, שבה השתתפו בעיקר בעלי השליטה, במסגרתה גייסה 7 מיליון שקל. שווי החברה לעת פרסום הכתבה 63.85 מיליון שקל.

במקום השלישי ממוקמת קרן הריט אזורים ליבינג, שירדה השנה ב-54%. אזורים ליבינג היא קרן ריט הממוקדת בתחום השכירות ארוכת הטווח – תחום שסבל השנה מאד מעליית הריבית. נכון לחודש מרץ היו ברשותה כ-2,000 דירות, מתוכן 770 דירות מאוכלסות. כאשר הוקמה בפברואר 2020, היא גייסה 400 מיליון שקל. בשנתיים הראשונות לקיומה זינק שווי החברה ב-80% ולאחר מכן החל שוויה לרדת. נכון לסוף 2023 היא נסחרת בשווי 378 מיליון שקל.

במקום הרביעי ברשימת היורדת ממוקמת חברת וויבוקס, שירדה ב-2023 ב-31% (זאת בטרם העסקה המתוקשרת עם יצחק תשובה, שרכש השבוע 10% ממניותיה) וויתניה שירדה ב-21%.

בועז רביד, סמנכ"ל השקעות בפסגות קרנות נאמנות, מציין כי "מניות הנדל"ן הושפעו ב- 2023 לשלילה מהעלאות ריבית, מההפיכה המשפטית ומהמלחמה, החשש בשוק הוא מחברות ממונפות וחברות שמצבן העסקי לא טוב. מהצד השני, חלק מן החברות נסחרו במחירים נמוכים, חלקן מתחת להון העצמי, והן עלו חזק ברבעון האחרון מתוך ציפייה להורדות ריבית ב-2024, סיום המלחמה, ביטול הרפורמה המשפטית, וכן ציפייה להתאוששות כלכלית ושיפור בתחום הנדל"ן בהמשך השנה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אאורהנתנאל גרופאפי נכסיםחנן מורישראל קנדהסקילייןאזורים ליווינגפסגות קרנות נאמנותלוינסקי עופר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...